banner_b.jpg
   
   
   
   
   
   
   
   

Noticies

   

Història del transport, tema de capçalera de la nova ‘Revista del Baix Empordà’

El nou exemplar serà presentat per l’historiador Joan Botey a l’Hotel Costa Brava de Platja d’Aro, el diumenge 1 de juliol a les vuit del vespre.


 

Des de l’antiguitat la història empordanesa ha estat lligada al mar, tot i que les vies terrestres es fan necessàries per transportar mercaderies i persones vers els principals ports, com ara l’anomenat “camí d’Empúries” que fou molt transitat per traslladar la pedra dels Clots de Sant Julià a les principals metròpolis de l’època com Ullastret, Cruïlles o Empúries. L’Empordà fou una veritable cruïlla de les grans civilitzacions mediterrànies, des dels fenicis fins als púnics, passant pels grecs o els romans. L’atractiu principal d’aquests pacífics colonitzadors foren minerals com el coure, la plata o el plom, que les societats agràries autòctones en desconeixien la manipulació i aplicacions, així que bescanviaven els estris de metall elaborats per productes primaris que proporcionaven als invasors. Per tal d’instal·lar els forns a prop dels jaciments naixia la primera via terrestre rellevant a casa nostra, la via romana de la Ganga, entre Cruïlles i Calonge, des d’on es transportaven els lingots de les foneries als ports. Si bé la gran via dels romans fou la que connectava el Migdia francès amb Espanya i Itàlia, passant per Girona i Barcelona i que arribava a la imperial Tàrraco. El seu traçat era molt semblant a l’actual N-II i va perdurar molts segles.

Al segle XV es constitueix el transport de missatgeries que afavoreix el comerç industrial; al XVI apareixen els correus reials, que derivarien en el correu de posta enllaçant amb la frontera francesa. Al segle divuit sorgeixen uns precaris serveis regulars de diligències, que enllaçaven amb els modestos carruatges de les poblacions costaneres. I al dinou s’institueix el servei públic de viatgers amb desplaçaments regulars entre les principals poblacions, que enllacen amb els indrets allunyats a través de les berlines o galeres, per a viatgers, i els xarriots o calessines per als correus.

El tren arriba a casa nostra el 1887 (Palamós-Flaçà) i el 1892 (Sant Feliu de Guíxols-Girona), fet que incrementa notablement el transport de viatgers per carretera, on es distingeix clarament entre els carros per a mercaderia i les tartanes o cotxes per a viatgers. L’expansió de la indústria surotapera augmenta considerablement el transport industrial, especialment cap als ports de Palamós, Sant Feliu de Guíxols i Blanes. Els centres de desplaçament de persones vers els mercats agrícoles, ramaders o mercantils, deriven de la poca presència d’un entramat botiguer. Finalment, el transport mecànic de viatgers per les creixents carreteres sorgeix a finals del dinou amb els primers òmnibus, consolidant-se diverses companyies per a les diferents concessions de les rutes. A partir del 1920 es produeix l’entrada de marques americanes com Ford, Chevrolet o Dodge, si bé també són freqüents marques europees com Fiat, Benz, Lancia o Renault. En el transport pesat serà però una marca d’arrel nacional la que deixarà una forta empremta, com fou la popular Hispano Suiza.

A banda d’aquest exhaustiu recorregut per l’evolució del transport, trobem al número 37 de RBE altres temes d’interès, com poden ser un estudi mediambiental del PEIN Cap Roig-Castell, un altre capítol de l’emigració pesquera a Palamós, 125 anys del Centre Fraternal palafrugellenc, la darrera mostra daliniana a Púbol, un estudi sobre un ofici en vies d’extinció com és la masoveria, la troballa d’una antiga cisterna al castell de Benedormiens, les tretze xemeneies industrials palafrugellenques localitzades, la cessió del fons de la cooperativa Reverend Santos Boada a l’arxiu guixolenc o la rehabilitació de la capella del Carme palamosina.

   
   

Subscripció  

  Subscriu-te a la revista clicant aquí

   

Baix Empordà Digital  

   

Rebre informació  

   

Noticies  

La XV Fira de les Herbes de Peratallada reforça el vessant divulgatiu (Diumenge 29 d'abril de 2018)

Llegiu-ne més...

La XX campanya del Peix de Roca de Begur comença dissabte amb 12 restaurants i més novetats

Llegiu-ne més...

Sílvia Fernández guanya el X Concurs del Cartell de la Fira d’Indians de Begur

Llegiu-ne més...

La Fundació Jordi Comas celebra la segona edició dels Premis T

Els II Premis T han distingit el mecenes Antoni Vila Casas, el matrimoni Jordi Grau i Maria Dolors Segarra i el dinamitzador cultural Josep Lloret

Llegiu-ne més...

Costa Brava Yacht Ports i Barcelona Clúster Nàutic uneixen sinergies per promoure's com a destinació de grans eslores

La Costa Brava té una excel·lent localització geogràfica, una oferta turística atractiva al darrere i unes instal·lacions portuàries preparades per rebre una cinquantena de iots de gran eslora a Roses, l’Estartit, Palamós i Sant Feliu de Guíxols

Llegiu-ne més...

Els millors pilots de regularitat lluitaran pel títol europeu en el XV Rally Costa Brava Històric

Llegiu-ne més...

Simulacre d'incendi en una embarcació al Port Esportiu Marina Palamós

Llegiu-ne més...

El Ple de la Diputació demana l’alliberament dels presos polítics i el retorn dels exiliats i defensa la llibertat d’expressió i de creació artística

Llegiu-ne més...